Методична робота
Організація методичної роботи педагогічних працівників
Методична робота як система цілеспрямованої, теоретичної, практичної, колективної та індивідуальної діяльності педагогів спрямована на підвищення педагогічної мобільності та професійної майстерності вчителів в усіх аспектах дає можливість виділити традиційно притаманні їй основні функції:
діагностичну, яка дає можливість виявити розрив між рівнем компетентності та вимогами до професійної діяльності вчителя на рівні встановлених державних стандартів;
відновлюючу, яка передбачає поповнення та поглиблення знань відповідно до змін у змісті освіти;
коригуючу, яка передбачає внесення змін до науково-методичної інформації з урахуванням нових психолого-педагогічних теорій до потреб кожного вчителя;
компенсаційну, яка сприяє оновленню знань і вмінь педагогів відповідно до потреб життя, формуванню професійної мобільності педагогів;
прогностичну (випереджуючу), яка вимагає визначення знань та вмінь, необхідних педагогам у майбутньому;
моделюючу, яка забезпечує розроблення перспективи та орієнтирів педагогічної діяльності;
У 2022/2023 навчальному році методична робота школи спрямована на продовження реалізації проблемної теми: «Формування компетентностей учнів засобами інноваційних технологій»
Для вирішення цієї проблеми поставлені такі завдання :
- наукова підготовка педагогів;
- оволодіння інноваційними формами та методами навчання;
- пізнання вікових та психологічних особливостей учнів;
- оволодіння системою моніторингу результативності своєї педагогічної діяльності кожним вчителем та планування подальшої роботи, направленої на підвищення професійної майстерності;
- вивчення та застосування нових навчальних планів, програм, підручників, посібників тощо;
- діагностика та створення банку даних професійної підготовки педагогів;
- забезпечення високого наукового та методичного рівня навчання;
- удосконалення форм роботи по запровадженню нетрадиційних форм і методів організації навчання, інноваційних технологій та передового педагогічного досвіду;
- заохочування та залучення вчителів до науково-дослідницької та експериментальної роботи;
- активізація співробітництва вчителя й учня на уроках, направлених на розвиток самостійної праці школяра;
- активізація роботи школи молодого вчителя;
- активізація роботи методичних об’єднань вчителів з актуальних питань навчально-виховного процесу;
- підвищення практичної спрямованості у роботі методичної ради;
- активізація роботи учителів з метою розвитку природних здібностей школярів, творчої співпраці вчителя й учня та залучення до роботи в Малій академії наук;
- введення в навчальний процес комп’ютерно - орієнтованих технологій, інструментів дистанційного навчання;
- організація, інформаційно - методичне і нормативно-правове супроводження роботи з метою реалізації нормативно-законодавчих документів та регіональних програм з питань соціального захисту дітей.
З метою удосконалення особистісно орієнтованого спрямування усіх аспектів освітнього процесу, підвищення рівня педагогічної майстерності визначити, як основні, наступні форми методичної роботи:
Колективні форми роботи:
- педагогічна рада;
- методична рада;
- методична оперативна нарада;
- методичне об’єднання;
- творчі групи (лабораторії) по впровадженню інноваційних технологій;
- групи педагогів (методичні студії): «Педагог-майстер», «Педагог-професіонал», «Педагог-початківець»,
- методичні івенти;
- психолого - педагогічні семінари;
- педагогічні виставки;
Індивідуальні форми роботи:
- методичні консультації;
- співбесіди;
- наставництво;
- робота над методичною темою;
- атестація;
- курси підвищення кваліфікації;
- творчі звіти;
- самоосвіта вчителів;
- участь у професійних конкурсах;
- аналіз уроків; участь у методичних івентах.
Для забезпечення безперервності навчання педагогів, опанування ними новітніх педагогічних технологій та вирішення проблеми, поставленої педагогічним колективом школи, організувати роботу в таких напрямках:
№ з/п |
Заходи |
Термін виконання |
Відповідальний |
Відмітка про виконання |
|
СЕРПЕНЬ |
|
|
|
1 |
Співбесіда з учителями з метою визначення готовності до роботи в новому навчальному році (знання вимог держстандарту освіти, навчальних програм, наявність навчально-методичного забезпечення з предмета) |
25.08 |
Ободовська Т.Н., Рапа О.В. |
|
2 |
Уточнення списків учителів для курсів підвищення кваліфікації та атестації |
26.08 |
Рапа О.В. |
|
3 |
Проведення установчої методичної наради вчителів-предметників та вчителів початкових класів: • методика проведення першого уроку; • інструктаж щодо ведення і заповнення класних журналів; • про виконання єдиних вимог до усного і писемного мовлення учнів; • організація календарно-тематичного планування на І семестр 2022/2023 навчального року |
26.08 |
Ободовська Т.Н., Рапа О.В. |
|
4 |
Участь в огляді готовності кабінетів до початку нового навчального року |
03.08 |
Педагоги |
|
5 |
Засідання педагогічної ради |
25-31.08 |
Ободовська Т.Н. |
|
6 |
Засідання методичної ради |
28.08. |
Рапа О.В. |
|
7 |
Засідання методичних об’єднань |
31.08. |
Керівники ШМО |
|
|
ВЕРЕСЕНЬ |
|
|
|
1 |
Контроль нормативності затвердження календарно-тематичного планування учителями |
02.09. |
Рапа О.В. |
|
2 |
Контроль нормативності заповнення сторінок класних журналів, особових справ, журналів ТБ |
02.09. |
Рапа О.В. |
|
3 |
Підготовка матеріалів для проведення І (шкільного) етату Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
4 |
Виготовлення вчителями наочності і дидактичного матеріалу |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
|
ЖОВТЕНЬ |
|
|
|
1 |
Засідання методичної ради |
01.10. |
Рапа О.В. |
|
2 |
І (шкільний) етап Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
3 |
Засідання ШМО |
02.10 |
Рапа О.В. |
|
4 |
Засідання педагогічної ради школи |
20.10 |
Ободовська Т.Н. |
|
5 |
Контроль стану викладання предметів (за окремим планом) |
Упродовж місяця |
Рапа О.В. |
|
|
ЛИСТОПАД |
|
|
|
1 |
ІІ (районний) етап Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
2 |
Підготовка до участі учителів школи у професійному конкурсі «Учитель року» |
Упродовж місяця |
Рапа О.В. |
|
3 |
Атестація педагогічних працівників |
Упродовж місяця |
Рапа О.В. |
|
4 |
Курси підвищення кваліфікації педагогічних працівників |
Упродовж місяця |
Рапа О.В. |
|
5 |
Обмін досвідом роботи. Взаємовідвідування уроків. |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
6 |
Вивчення стану викладання предметів (за окремим планом) |
29.12. |
Рапа О.В. |
|
|
ГРУДЕНЬ |
|
|
|
1 |
Вивчення стану викладання предметів (за окремим планом) |
29.12. |
Рапа О.В. |
|
2 |
Предметні тижні (за окреми планом) |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
3 |
Контроль стану виконання навчальних програм |
29.12. |
Педагоги |
|
4 |
Контроль стану ведення ділової документації вчителя |
29.12. |
Рапа О.В. |
|
5 |
Аналіз якості навчальних досягнень учнів за І семестр. |
29.12. |
Рапа О.В. |
|
6 |
Участь учителів школи у міському професійному конкурі «Учитель року» |
Упродовж місяця |
Рапа О.В. |
|
|
СІЧЕНЬ |
|
|
|
1 |
Участь учителів школи у професійних конкурсах |
10.01. |
Педагоги |
|
2 |
Затвердження календарно-тематичного планування на ІІ семестр |
До 10.01. |
Педагоги |
|
3 |
Засідання методичної ради |
09.01. |
Рапа О.В. |
|
4 |
Засідання педагогічної ради |
27.01. |
Ободовська Т.Н. |
|
5 |
Робота ШМО |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
|
ЛЮТИЙ |
|
|
|
1 |
Засідання педагогічної ради |
18.02. |
Рапа О.В. |
|
2 |
Засідання ШМО |
15.02. |
Керівники ШМО |
|
3 |
Фестиваль відкритих уроків |
Упродовж місяця |
Рапа О.В. |
|
4 |
Атестація педагогічних працівників |
Упродовж місяця |
Рапа О.В. |
|
|
БЕРЕЗЕНЬ |
|
|
|
1 |
Підведення підсумків атестації педагогічних працівників. Творчі звіти вчителів. |
24.03. |
Рапа О.В. |
|
2 |
Підготовка матеріалів для ДПА |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
3 |
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників |
Упродовж місяця |
Рапа О.В. |
|
|
КВІТЕНЬ |
|
|
|
1 |
Атестація педагогічних працівників комісією ІІ рівня Управління освіти |
10.04. |
Рапа О.В. |
|
2 |
Підготовка матеріалів ДПА |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
3 |
Засідання педагогічної ради |
28.04. |
Ободовська Т.Н. |
|
4 |
Засідання ШМО |
20.04. |
Керівники ШМО |
|
|
ТРАВЕНЬ |
|
|
|
1 |
Засідання ШМО |
25.05. |
Кер ШМО |
|
2 |
Засідання методичної ради |
25.05. |
Рапа О.В. |
|
3 |
Засідання педагогічної ради |
25.05. |
Ободовська Т.Н. |
|
4 |
Робота ШМО |
Упродовж місяця |
Педагоги |
|
4.1.1. Організація роботи методичної ради закладу освіти
Основні завдання методичної ради закладу освіти:
- реалізувати задачі методичної роботи;
- направляти та контролювати роботу методичних об’єднань, школи молодого вчителя;
- коригуєвати роботу щодо підвищення професійної майстерності педагогів школи;
- визначати проблематику та розроблювати програму науково – теоретичних та методичних івентів;
- займатись розробкою основної методичної теми.
У 2022/2023 навчальному році роботу методичної ради спрямувати на реалізацію наступних завдань:
- безперервність освіти педагогічних працівників;
- постійний пошук передового педагогічного досвіду та його впровадження;
- сформованість установки вчителів на реалізацію провідного дидактичного принципу – доступності навчального матеріалу;
- осмислення, аналіз і перебудова власного досвіду, порівняння своєї діяльності з досвідом інших учителів і досягнень педагогічної науки;
- обґрунтування вибору навчального матеріалу та методичних форм і прийомів;
- ступінь засвоєння вчителем значущості методичної теми, над якою працює він особисто, методичне об’єднання, свого місця в її вирішенні;
- координація діяльності методичних об’єднань та інших структурних підрозділів;
- розробка основних напрямків методичної роботи;
- формування цілей та завдань методичної служби;
- забезпечення методичного супроводження навчальних програм, розробка авторських програм та дидактичного матеріалу;
- організація інноваційної діяльності, яка направлена на опанування новітніх педагогічних технологій, розробки авторських програм;
- організація консультування педагогічних працівників з питань удосконалення педагогічної майстерності, методики проведення різних видів занять;
- організація роботи щодо вивчення та узагальнення педагогічного досвіду;
- пожвавлення науково-дослідницької роботи педагогічних працівників;
- участь в атестації педагогічних працівників;
- професійне становлення молодих вчителів;
- співробітництво з іншими ЗЗСО, науковцями міста та області;
- впровадження комп’ютерних технологій в освітній процес.
Основні напрямки діяльності методичної ради:
- аналіз рівня навчальних досягнень учнів з базових дисциплін;
- експертиза навчально-методичних посібників та дидактичних матеріалів з навчальних дисциплін;
- організація роботи з опанування освітніми технологіями;
- обговорення методики проведення окремих видів навчальних занять та зміст дидактичних матеріалів до них;
- організація науково-дослідницької роботи учнів;
- використання інформаційних технологій;
- удосконалення навчально-матеріальної бази школи;
- вивчення досвіду роботи методичних об’єднань;
- розробка положень про проведення шкільних конкурсів, олімпіад, турнірів, фестивалів.
Тематика засідань методичної ради
на 2022/2023 навчальний рік
№ з/п |
Заходи |
Термін |
Відповідальний |
Відмітка про виконання |
Засідання № 1
|
|
|
|
|
1
2 3
4
5 |
Про підсумки методичної роботи у 2022/2023 навчальному році. Основні напрямки і завдання методичної роботи на 2022/2023 навчальний рік. Про організований початок 2022/2023 навчального року Організація роботи педколективу над реалізацією методичної теми ЗЗСО у 2022/2023 навчальному році. Про затвердження планів роботи методичної ради, , методичних об’єднань вчителів-предметників на 2022/2023 навчальний рік. Про ведення шкільної документації вчителя. Про реалізацію концепції Нової української школи у 1-5-х класах. |
серпень |
Ободовська Т.Н., Рапа О.В. |
|
Засідання № 2
|
|
|
|
|
1
2
3 |
Про організацію роботи по підвищенню педагогічної майстерності, вивченню і узагальненню педагогічного досвіду Про проходження атестації педпрацівниками ЗЗСО Про організацію роботи МАН Про конкурс «Учитель року» |
вересень |
Рапа О.В. |
|
|
Засідання № 3 |
|
|
|
1
2
3 |
Про організацію і проведення предметних тижнів
Про організацію і проведення І етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів Вивчення роботи учителів, які атестуються |
жовтень |
Рапа О.В. |
|
|
Засідання № 4
|
|
|
|
1 |
Про роботу з обдарованими і здібними дітьми |
січень |
Рапа О.В. |
|
|
Засідання № 5
|
|
|
|
1
2
3
|
Про підсумки атестації учителів у 2023 році.
Про хід і результати підвищення кваліфікації учителів у 2022/2023 навчальному році Про організоване закінчення 2022/2023 навчального року та особливості проведення ДПА учнів 4,9,11-х класів |
Квітень |
Рапа О.В. |
|
|
Засідання №6 |
|
|
|
1
2 |
Про підсумки методичної роботи за 2022/2023 навчальний рік та проект плану роботи методичної ради на 2023/20224 навчальний рік Про підсумки роботи:
|
травень |
Рапа О.В. |
|
4.1.3. Організація роботи методичних об’єднань закладу освіти
За змістом робота методичного об’єднання вчителів спрямована на поглиблення знань учителів з питань методики, педагогіки, психології, розвитку прогностично-аналітичних умінь. Протягом навчального року з вчителями проводиться різнорівнева методична робота, яка поєднує в собі колективні та індивідуальні форми.
В роботі методичного об’єднання приділяється велика увага:
- вивчення та обговорення директивних та нормативних документів в галузі освіти;
- планування роботи на навчальний рік;
- обговорення навчальних програм;
- заходи щодо посилення позитивної мотивації навчання учнів, підвищення якості знань та рівня навчальних досягнень учнів з навчальних базових дисциплін;
- методична допомога молодим вчителям;
- підвищення фахового рівня вчителів з урахуванням особистісних можливостей кожного вчителя;
- використання форм продуктивного навчання, збільшення обсягів самостійних, творчих завдань;
- надання методичної та науково-інформаційної допомоги секціям наукового товариства учнів;
- індивідуальна робота з обдарованими та здібними дітьми з метою підготовки їх до предметних олімпіад, інтелектуальних конкурсів, захисту науково-дослідницької роботи в Малої академії наук;
- обговорення та підведення підсумків методичної роботи методичного об’єднання за І семестр, ІІ семестр, за навчальний рік;
- затвердження змісту контрольних робіт, олімпіадних та конкурсних завдань;
- аналіз контрольних робіт, зрізів знань, підсумків олімпіад та тематичного оцінювання;
- стан позакласної роботи з предмету;
- огляд новинок методичної літератури;
- підсумки атестації вчителів;
- організація повторення вивченого матеріалу в кінці навчального року, перевірка виконання навчальних програм;
- творчий звіт молодих учителів, вчителів, які мають педагогічні звання, вчителів-наставників;
- збагачення науково-методичного забезпечення за рахунок творчих внесків учителів школи, розширення видавницької діяльності.
№ з/п |
Захід |
Термін |
Відповідальний |
Відмітка про виконання
|
1. |
Організувати роботу методичних об’єднань вчителів-предметників: - вчителів початкової школи ; - вчителів гуманітарно-естетичного циклу; -вчителів природничо-математичного циклу; |
вересень |
Рапа О.В. |
|
2. |
Визначити методичну тему роботи кожного методичного об’єднання в межах методичної теми закладу. |
вересень |
керівники м/ о |
|
3. |
Продовжити вивчення та обговорення директивних та нормативних документів Міністерства освіти і науки України, Департаменту науки і освіти Одеської обласної державної адміністрації, відділу освіти Доброславської селищної ради |
протягом року |
керівники методичних об’єднань |
|
4. |
Продовжити роботу методичних об’єднань щодо забезпечення належних умов впровадження «Концепції Нової української школи» та “Концепції профільного навчання в старшій школі”. |
протягом року
|
керівники методичних об’єднань |
|
5. |
Продовжити вивчення та обговорення постанов Кабінету Міністрів України про затвердження Державного стандарту початкової, базової і повної загальної середньої освіти Типових освітніх програм І,ІІ,ІІІ ступенів навчання. |
протягом року
|
керівники методичних об’єднань |
|
6. |
Опрацювати інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання базових дисциплін, перелік навчальних підручників та посібників, рекомендованих до використання у 2022/2023 навчальному році. |
до 10.09. |
керівники методичних об’єднань |
|
7. |
Визначити теми самоосвіти та підвищення професійної майстерності вчителів в межах проблеми методичних об’єднань. |
вересень |
керівники м/о |
|
8. |
Поновити карти даних професійної підготовки вчителів методичних об’єднань. |
вересень |
керівники м/о |
|
9. |
Скласти, погодити та подати на погодження календарно-тематичне планування вчителів-предметників щодо викладання навчальних предметів на 2022/2023 навчальний рік. |
вересень, січень |
керівники методичних об’єднань |
|
10. |
Проводити засідання методичних об’єднань вчителів, інструктивно-методичні наради (за планами роботи методичних об’єднань). |
4 рази на рік |
керівники м/о |
|
11. |
Брати активну участь у науково-методичних заходах школи, громади. |
протягом року |
Рапа О.В. |
|
12. |
Організувати підготовку вчителів – членів методичного об’єднання до чергової атестації. Обговорити заходи надання методичної допомоги вчителям, які атестуються. |
до 20.10. протягом року |
керівники методичних об’єднань |
|
13. |
Підготувати навчально-методичну базу кабінетів до нового навчального року. Зробити паспортизацію кабінетів. Постійно поповнювати навчально-методичну базу кабінетів. |
до 20.08. вересень, протягом року |
керівники методичних об’єднань |
|
14. |
Організувати роботу методичних об’єднань вчителів до участі в професійних конкурсах |
вересень - березень |
Рапа О.В., керівники м/о |
|
15. |
Започаткувати випуск шкільного методичного вісника. |
квітень |
керівники м/о |
|
18. |
Організувати взаємовідвідування уроків вчителями методичних об’єднань. Скласти графіки взаємовідвідування уроків на І та ІІ семестри навчального року. |
протягом року |
керівники методичних об’єднань |
|
19. |
Організувати вивчення та обговорення сучасних методик, інноваційних технологій, передового досвіду викладання базових предметів. |
протягом року |
вчителі, керівники м/о |
|
20. |
Організувати роботу зі здібними та обдарованими учнями. Поновити банк даних обдарованих дітей. |
вересень, протягом року |
вчителі, керівники м/о |
|
21. |
Організувати участь учнів у Всеукраїнських та Міжнародних інтерактивних конкурсах та інтернет-олімпіадах |
протягом року (за окремим планом) |
вчителі, керівники м/о |
|
22. |
Організувати підготовку учнів для участі в роботі Малої академії наук, турнірах, олімпіадах, конференціях різних рівнів. |
вересень, протягом року |
вчителі, керівники м/о |
|
23. |
Провести І (шкільний) етап Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів |
жовтень |
вчителі, керівники м/о |
|
24. |
Організувати для участі в міському етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів команди учнів 6-10 класів. |
листопад - грудень |
вчителі, керівники м/о |
|
25. |
Провести додаткові заняття та консультації щодо підготовки збірної команди до участі в ІІ (міському) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів |
жовтень - грудень |
вчителі, керівники м/о |
|
28. |
Оформити для шкільного методичного кабінету збірники матеріалів з досвіду роботи вчителів методичних об’єднань. |
березень - квітень |
керівники м/о |
|
29. |
З метою ознайомлення з новою методичною літературою та новинками періодичних видань організувати постійне співробітництво із шкільною бібліотекою. |
протягом року |
керівники м/о |
|
30. |
Підвести підсумки виконання навчальних програм в І та ІІ семестрах, за рік. Визначити рейтинг успішності класів з вивчення навчальних предметів. |
грудень, травень |
вчителі, керівники м/о |
|
31. |
Організувати роботу методичних об’єднань щодо систематизації навчально-методичного забезпечення викладання базових дисциплін. |
протягом року |
вчителі, керівники м/о |
|
32. |
Підготувати та подати на погодження матеріали з навчальних предметів до державної підсумкової атестації учнів 4-х, 9-х класів. |
до 01.05. |
вчителі, керівники м/о |
|
33. |
Узагальнити науково-теоретичну та методичну роботу методичних об’єднань за навчальний рік. Скласти звіт про організацію роботи методичних об’єднань за 2022/2023 навчальний рік. |
травень |
керівники методичних об’єднань |
|